Visitarem els primers llocs d’exposició de la història moderna. Una ràpida mirada cap al moment en que l’art esdevé quelcom que es mostra, que s’exhibeix, que es critica, per observar com -en el present- l’art ha anat modificant el seu espai d’exposició, ocupant-lo, exigint noves maneres de ser vist. Parlarem sobre l’ambigua relació entre, l’obra d’art i l’exposició, l’artista i el comissari, el lloc, l’espectador.
Doctor en Història de la Ciència. Professor i investigador del Centre
d'Història de la Ciència de la Universitat Autònoma de Barcelona i de
l'Escola Massana.
Resum: Sovint l?anàlisi històrica de les obres d?art deixa fora el context científic i tecnològic en el qual viu l?artista i que freqüentment fa servir a la seva producció. Veurem de forma amena algunes interrelacions entre la ciència i l?art, com la ciència pot estar al servei de l?artista, fent servir un exemple espectacular: Salvador Dalí.
Mercè Paloma, figurinista de teatre, cinema i opera explicarà la mecànica del seu ofici i farà un resum de la seva experiència en el món de l espectacle.
L?escultora parlarà sobre l?evolució de la seva obra abans i després d?incorporar el gravat. ?Per a mi el dibuix és tan personal com la cal?ligrafia; en l?escultura he passat de dibuixar a l?espai, a crear objectes sobre els quals poder dibuixar; d?envair l?espai, a contenir-lo?.
El dibuix és un mitjà d?expressió gràfica amb el qual descrivim, analitzem i comprenem la forma dels objectes reals i dels que creem amb la imaginació. El traç, els materials, el suport utilitzat defineixen el caràcter d?un dibuix i també la sensibilitat personal ajuda a crear una obra amb estil definit. En totes les obres d?art el dibuix hi és present.
El Realisme Socialista no deixa de ser, per estil i base ideològica, una forma interessant de concebre l?art: ?...significa el coneixement de la vida per poder pintar-la amb veracitat en les obres d?art...no com una realitat objectiva, sinó com una realitat en la seva evolució revolucionària.? El talent de molts pintors consagrats i d?altres més joves es posa al servei de la política en l?època de Stalin, resultant obres tan de caràcter oficial com de gènere costumista idealitzat i s?obliden altres corrents anteriors o es neguen de posteriors.
Atribuir a la càmera fotogràfica el paper de captar la veritat del món suposa ignorar la persona que la fa funcionar. És precisament la seva capacitat de registre detallat, el que la converteix en una joguina idònia per animar la imaginació a partir del trucatge, la qual cosa no implica necessàriament un exercici d?engany. L?art és una ficció!
L?activitat artística plantejada com a eina de coneixement i creixement dels nens.
No es tracta de fer petits ni futurs artistes, sinó d?utilitzar el joc creatiu com una manera de comprendre la realitat, l?entorn, el món...
Alba Serra explicarà les seves experiències en aquest camp a partir d?imatges
El cinema sempre ha tingut interès en la vida dels artistes, en els seus processos creatius i els seus resultats. També els pintors han estat subjectes de pel?lícules, en alguns casos més dedicades a aspectes anecdòtics de la seva biografia i, en altres, cercant de recrear els seus mètodes de treball per apropar-nos al seu art. Poques vegades només el procés creatiu ha estat la finalitat d?un guió cinematogràfic. Veurem les diverses maneres d?entrar en la vida dels pintors famosos a càrrec de diferents directors. Dades històriques, ficcions de pel?lícula, reinvencions plàstiques, del cinema a la pintura i viceversa.
L?autoretrat, un tema pictòric llargament tractat pels artistes de totes les èpoques, és un exercici d'autoconeixement que entronca profundament en l?esperit de l?autor. Mirar-ne uns quants és tota una sorpresa pel que ens explica de cada un dels pintors que s?atreveix a mirar-se al fons de l?ànima i mostrar als altres el que hi veu.
Hi ha personalitats que entrellacen dues activitats, artista i poeta i des de la poesia i les arts ens parlen de la bellesa, la complexitat el sorprenent del món.
Format en el grup dadaista berlinès, Heartfiel fou testimoni de la pujada del nazisme al poder. Artista compromès, utilitzant la tècnica del fotomuntatge va posar en evidència les proclames de la retòrica hitleriana, assenyalant els greus perills que planejaven sobre Alemanya i sobre el món.
Es tracta d?obrir les portes al coneixement de l?art tradicional del gravat, de sis-cents anys d?història, donant a conèixer d?una forma pràctica i directa, les quatre grans tècniques: la Xilografia o gravat sobre fusta; la Calcografia o gravat sobre metall; la Litografia o gravat sobre pedra i la Serigrafia o gravat a través del sedàs d?una tela. La conferència serà reforçada i il?lustrada amb mostres originals.
Una experiència pilot d?inclusió de projectes artístics als IES de Barcelona. El conferenciant explicarà el projecte de realitzar una obra, una instal?lació escultòrica, en col?laboració amb un grup d?alumnes i professors d?un institut de Barcelona. ? 10.000 hores? va del temps que teòricament es necessita per aprendre un ofici o professió.